Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
بازی و کنسولپیشنهاد سردبیر

چگونه به یک استریمر موفق تبدیل شویم؟

نکات مهم از زبان آقای استریمر!

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بیایید با هم صادق باشیم. استریمر ها یا به صورت دقیق‌تر، استریمرهای بازی ویدیویی به سلبریتی‌های جدید دنیای ما تبدیل شده‌اند. برخی از استریمرها مانند نینجا (Ninja) آنقدر مشهور و پر آوازه شده‌اند که بر سر جذب آن‌ها دعوا و درگیری می‌شود و مردم برای تماشای استریم و ویدیوی آن‌ها، سر و دست می‌شکنند. با همه‌گیری بحث استریم بازی و شناخته شدن چهره‌های پرشمار در این عرصه، بسیاری از گیمرها به سرعت به فکر استریمر شدن می‌روند و به شکل جدی کار خود را آغاز می‌کنند. با این حال‌ اینجا در لیون تک، هیچگاه تنها روی استریمرهای فوق مشهور یا به اصطلاح، «سلبریتی» تمرکز نمی‌کنیم و حواسمان به استریمرهای جویای نام و در حال پیشرفت نیز هست.

بدون شک برای تبدیل شدن به یک استریمر موفق، نکات و موارد ریز و درشت بسیاری وجود دارد که عمل کردن به آن‌ها و رعایت هر کدام از این موارد برای هر استریمری لازم و ضروری است؛ البته استریمری که قصد پیشرفت و ترقی در مسیر و حرفه خود را دارد.

Valkia در این مطلب از تجارب و دانسته‌های خود می‌گوید
Valkia در این مطلب از تجارب و دانسته‌های خود می‌گوید
از بهترین‌ها بیاموزیم

برای آموختن نکات و درس‌های مهم در عرصه استریمینگ بازی‌های ویدیویی، چه چیزی بهتر از این که یک استریمر موفق، در حال پیشرفت و محبوب، آن‌ها را به ما یاد بدهد. فردی که تمام سختی‌ها، چالش‌ها و پستی و بلندی‌های راه خود را می‌داند و به درک درستی از مسیر مورد نظر خود رسیده است، بدون شک می‌تواند راهکارها و راهنمایی‌های بسیار مفیدی را به استریمرهای تازه‌ کار ارائه دهد.

شخصی که در این مطلب درباره‌اش صحبت می‌کنیم، استریمر موفقی به نام Valkia است. Valkia که هم‌اکنون فعالیت اصلی خود را روی شبکۀ توییچ (Twitch) دارد، کار خود را از سال 2015 آغاز و با استریم بازی‌های آنلاین مختلف، رفته رفته خود را به دنیا معرفی کرد. Valkia نه تنها در توییچ فعالیت اصلی خود را انجام می‌دهد، بلکه در یوتوب (YouTube) و اینستاگرام نیز فعالیت نسبی دارد. حضور Valkia در رویدادها و مراسم‌های مختلف نیز سبب شد تا این استریمر به فرد مشهورتری تبدیل شود. Valkia هم‌اکنون متمرکز روی بازی Call of Duty Warzone است اما میان صحبت‌هایش به بازی Overwatch اشاره می‌کند؛ عنوانی که در سال‌های گذشته به صورت متمرکز بازی می‌کرد.

این شما و این 7 نکتۀ مهمِ آقای استریمر که به شما کمک می‌کند به یک استریمر بازی بهتری تبدیل شوید. این نکته‌ها به صورت مستقیم از زبان Valkia روایت می‌شود و تنها مواردی از نظر نگارشی و زمانی تغییر کرده یا به متن اضافه می‌شود.

1. در یک بازی متخصص شوید

در یک بازی متخصص شوید
در یک بازی متخصص شوید

من در ابتدا به عنوان یک استریمر تنوع طلب کار خود را آغاز کردم؛ بنابراین در هر هفته، یک بازی متفاوت را استریم می‌کردم. اما اتفاقی که در این حالت رخ می‌دهد این است که نظر مردم را برای تماشای یک بازی جلب می‌کنید و به محض این که بازی خود را تغییر دهید، مردم (تماشاگران) به سراغ فرد دیگری می‌روند، چرا که می‌خواهند تماشای آن بازی را ادامه دهند.

کار کردن به عنوان یک استریمر تنوع طلب مانند Lirik بسیار متفاوت است. او می‌تواند هر چیزی که می‌خواهد بازی کند و به همان اندازه بیننده داشته باشد. چرا؟ به این دلیل که مردم به دلیل ویژگی‌های شخصیتی، استریم او را نگاه می‌کنند.

زمانی که Overwatch منتشر شد، من صرفاً روی این بازی کار کردم و قادر بودم تعداد تماشاگران خود را چهاربرابر کنم. اگر در آن زمان بازی خود را تغییر می‌دادم،‌ تعداد بینندگان من کاهش پیدا می‌کرد اما همچنان تعداد بینندگان نسبت به استریمر بازی‌های متنوع، بیشتر بود. چرا که تمام این افراد که هر روز من را نگاه می‌کردند، با من آشنا شده بودند و حتی اگر به خاطر Overwatch آمده بودند، باز هم در استریم من باقی می‌ماندند.

2. همیشه یک نقشه جایگزین داشته باشید

به سراغ یک بازی بروید اما همیشه تمام عناوین را در نظر داشته باشید
به سراغ یک بازی بروید اما همیشه تمام عناوین را در نظر داشته باشید

بسیاری از استریمرها وجود دارند که با مردن (از دست دادن طرفدار) بازی خود، می‌میرند (بینندگان خود را از دست می‌دهند). Call of Duty: Warzone تنها یک سال عمر دارد و هنوز بیشترین درصد استریم را به خود اختصاص می‌دهد اما من تنها آن را در نظر نمی‌گیرم و یک روز در هفته، بازی‌های متنوع را استریم می‌کنم. اگر این یک روز در هفته را به دو روز در هفته تبدیل کنم، در نهایت مردم فکر می‌کنند که من قرار است در آینده به استریمر تنوع طلب تبدیل شوم. در انتها، حتی عنوانی به محبوبیت Warzone نیز وارد مسیر سراشیبی می‌شود و گیمرها به سراغ عنوان جدیدتر می‌روند؛ درست همان اتفاقی که برای Overwatch رخ داد.

3. خود را وقف کار کنید؛ سخت اما سرگرم کننده!

نینجا؛ یکی از بهترین و مشهورترین استریمرهای بازی
نینجا؛ یکی از بهترین و مشهورترین استریمرهای بازی

توییچ نسبت به یوتوب یک رسانه جوان‌ است و زمانی که کار خود را در این رسانه آغاز کردم، تنها چهار سال سن داشت اما من تصمیم گرفتم تمام تلاش خود را در آن به کار بگیرم تا زمانی که نتیجه دهد.

زمانی که یک استریمر کوچکتر بودم، از ساعت 8:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر کار می‌کردم و پس از آن به خانه می‌آمدم و از ساعت 7 بعد از ظهر شروع به استریم می‌کردم. پس از آغاز استریم، مشکلی در کار به وجود می‌آمد و من را برای درست کردن استریم به چالش می‌کشید. این مشکل ممکن بود گرافیک، چت یا مورد دیگری باشد.

در سال 2017، من استریم را از دوشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 3 بعد از ظهر آغاز می‌کردم و در روزهای جمعه و شنبه یک استریم اسپانسر شده نیز با انویدیا (Nvidia) از ساعت 11 صبح تا 2 بعد از ظهر داشتم. در این روزها از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد نیز ساعاتی را به استریم اختصاص می‌دادم. من حتی در آن زمان یکشنبه‌ها (روز تعطیل) را نیز استریم می‌کردم (Valkia هم‌اکنون علاوه بر انویدیا، Aimlab و PCSpecialist را به عنوان حامیان و اسپانسرهای خود می‌بیند).

در یک روز خوب اگر از تجربه و زمان خود لذت می‌بردم، می‌توانستم تا 10 ساعت نیز استریم کنم اما هم‌اکنون این زمان به 3 تا 5 ساعت رسیده است. من معمولاً ویدیوهای یوتوب را در صبح می‌سازم.

4. استریم خود را همه جا تبلیغ و ترویج کنید

استریم خود را همه جا تبلیغ و ترویج کنید
استریم خود را همه جا تبلیغ و ترویج کنید

زمانی که چنل خود را در توییچ راه اندازی می‌کنید،‌ 0 دنبال کننده (Follower) دارید. من از دوستان خود درخواست کردم که به چنل بیایند و به آن سر بزنند. به محض این که 5 تا 10 بیننده پیدا کنید، بر اساس بازی و عنوانی که استریم می‌کنید، شما را در دسته بندی‌ (Category) توییچ قرار می‌دهد.

زمانی که استریمر کوچکتری بودم، حال و هوای رسانه‌های اجتماعی متفاوت بود. به عنوان مثال، من یک صفحۀ فیس‌ بوک داشتم اما از آنجایی که طرفدار این رسانۀ اجتماعی نبودم، آنچنان از آن استفاده نمی‌کردم. اما برای ترویج استریم‌های خود، به تبلیغ‌های فیس بوک پول پرداخت می‌کردم. همچنین برای برای پروموت توییتر (Twitter) نیز مبلغی را پرداخت می‌کردم.

یکی از مواردی که به من کمک کرد، داشتن یک حساب دیسکورد (Discord) بود. دیسکورد مانند یک فروم است و شما می‌توانید روی سرور خود به همه اعلام کنید که هم‌اکنون استریم می‌کنید و دیگران می‌توانند مستقیماً وارد استریم شما شوند.

زمانی که Overwatch منتشر شد، یک چنل یوتوب باز کردم و این یکی از فاکتورها و نقاط قوت من برای استریم بود. همچنین روی انجمن Reddit بازی Overwatch نیز پست منتشر می‌‌کردم.

5. دنبال کنندگان خود را بشناسید و جامعۀ طرفداری بسازید

بسیاری از جوانان و نوجوانان با سودای تبدیل شدن به یک استریمر موفق و مشهور، شب و روز می‌گذرانند.
بسیاری از جوانان و نوجوانان با سودای تبدیل شدن به یک استریمر موفق و مشهور، شب و روز می‌گذرانند.

توجه داشته باشید که استریم در واقع یک شو و برنامه زنده است که می‌توانید در آن صحبت و حرف مردم را بشنوید و ببینید. بنابراین، مطمئن شوید تا جایی که امکان دارد به کامنت‌ها و سوالات پاسخ دهید. زمانی که جامعه طرفداری و مخاطبان من کوچک و محدود بودند، می‌توانستم روی تمام کسانی که می‌آمدند و استریم من را به صورت شخصی نگاه می‌کردند، شناخت پیدا کنم.

در این وضعیت سعی می‌کردم یک موضوع را در مورد آن‌ها به خاطر سپرده و از بینندگان دربارۀ آن موضوع خاص سوال کنم. به عنوان مثال اگر یکی از آن ها امتحان داشت، از آن‌ها می‌پرسیدم که «امروز امتحانت چطور بود؟» آن‌ها با این حرکت فکر می‌کردند که «این یارو به حرفی که من میزنم گوش و به زندگی من اهمیت میده». این چیزی است که حس می‌کنم به من جهت افزایش حجم جامعۀ کاربری و بزرگ کردن آن کمک کرده است.

6. از تجهیزات خوب استفاده کنید

استفاده از تجهیزات خوب برای استریم کردن
استفاده از تجهیزات خوب برای استریم کردن

قطعاً می‌دانید که برای تجربه بازی‌های ویدیویی و البته استریم کردن آن‌ها به یک سیستم و رایانه شخصی خوب و راضی کننده نیاز دارید؛ سیستمی که قدرت پردازشی کافی را برای تجربه بازی و استریم آن داشته باشد. بعضی از مردم با دو سیستم کار می‌کنند. من PC خود را از Overclockers UK تهیه کردم؛ مکانی که پیش از استریمر شدن در آنجا کار می‌کردم. کار کردن در آنجا سبب شد تا من استریم بهتری داشته باشم (کسب اطلاعات و تهیه سیستم).

علاوه بر این، شما به یک میکروفون خوب نیاز دارید. این که بتوان صحبت یک نفر را به شکل مطلوب و با کیفیت بالا گوش کنید، واقعاً عالی است. من ترجیح می‌دهم یک وبکم بد داشته باشم تا این که صدای بی‌کیفیتی را گوش کنم. حتماً نیاز نیست از بالا‌رده‌ترین، بهترین و گران‌ قیمت‌ترین مدل‌های موجود در بازار استفاده کنید. تنها کافی است با شناخت و اطلاعات کافی، محصولی را خریداری کنید که نسبت قیمت به عملکرد آن خوب و ایده‌آل باشد.

7. همکاری و مشارکت

مشارکت و حضور فعال در رویدادها و مسابقات
مشارکت و حضور فعال در رویدادها و مسابقات

همیشه همکاری و مشارکت یک ایده خوب است، چرا که می‌توانید با این کار جوامع کاربری را به اشتراک بگذارید. در انتهای هر استریم شما می‌توانید یکدیگر (استریمرهای دیگر) را میزبانی کرده و زمانی که کارتان به پایان می‌شود، تمام بینندگان خود را به سمت یک استریمر دیگر روانه کنید. بعضی از افرادی که من با آن‌ها بازی می‌کنم از آمریکای شمالی هستند بنابراین زمانی که آن‌ها کار خود را به پایان می‌رسانند، من تازه کار استریم خود را آغاز می‌کنم. زمانی که آن‌ها کار استریم‌شان تمام می‌شود، من را میزبان می‌کنند.

مسیر موفقیت در عرصه استریم بازی

تک تک مطالبی که Valkia درباره آن‌ها صحبت کرد، می‌تواند درس‌های مهم و مفیدی برای استریمرهای جوان و نوپا در کشورمان باشد. امروزه نوجوانان و جوانان بسیاری به استریم بازی روی‌‌ آورده‌اند و فکر موفقیت و مشهور شدن در این مسیر مدام در فکرشان جریان دارد. اگر قصد دارید استریم بازی را به عنوان شغل یا حرفه خود انتخاب کنید، رفتار و پیشروی حساب شده و کمک گرفتن از با تجربه‌های این عرصه، به یک موضوع اجباری برای شما تبدیل می‌شود. الگو گرفتن از Valkia و دیگر استریمرهای با تجربه و کارکشته را همیشه به یاد داشته باشید.

نظر شما در مورد مقولۀ استریم بازی چیست؟ آیا این حرفه یا فعالیت را دوست دارید؟ روی کدام پلتفرم استریم می‌کنید؟ استریم چه استریمرهایی را تماشا می‌کنید؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
رضا
رضا
3 سال قبل

درسته که استریمر شدن و معروف شدن در هم تنیده هستند اما ۴رق هست بین کسی که میخواد استریمر باشه با کسی که میخواد معروف بشه

Mohamad javad
Mohamad javad
3 سال قبل

من خیلی دوست دارم که یک استریمر معروف شوم و……… اما استریمر شدن در ایران خرج اش خیلی زیاد است . مقاله خوبی و مفیدی بود .

دکمه بازگشت به بالا